Sunday, August 9, 2009

Penghayatan Ramadhan

1. Berhati-hati apabila menikmati juadah yang enak dan lazat sepanjang musim perayaan ini. Kesihatan anda lebih utama kurangkan makanan yang berlemak dan bergula.
2. Ya Allah, sedarkan aku untuk mencari keberkatan. Terangkan hatiku dan bimbinglah aku serta anggota ku untuk mengikuti segala ajaranMu, dengan cahayaMu.
3. Ya Allah, jangan aku dihukum disebabkan kekeliruan yang ku lakukan. Ampunkanlah aku. Lindungilah perjalanan pulangku, janganlah kau jadikan diriku sasaran malapetaka.
4. Ya Allah, bersihkan diriku daripada kehinaan, Berilah kesabaran kepada ku untuk menerima segala ketentuan. Berilah kemampuan kepada ku untuk bertaqwa.
5. Ya Allah, hiasilah aku dengan rahmat Mu dan berikanlah aku petunjukMu. Bersihkan hatiku dengan fitnah, wahai pengasih kepada hamba yang beriman.
6. Ya Allah, penuhkan hidup ku dengan amalan dan muliakan aku dengan diterimanya semua permintaan, wahai Tuhan yang tidak disibukkan oleh permintaan orang meminta.
7. Ya Allah, sediakan bagi ku sebahagian daripada keluasan rahmatMu. Berilah aku petunjuk dengan ajaranMu. Bimbinglah aku menuju keredhanMu yang yang penuh dengan kecintaan Mu.
8. Ya Allah, berilah aku rezeki berupa kasih sayang kepada anak-anak yatim, pemberi makanan, penyebar salam dan bergaul dengan mulia dengan kemuliaanMu.
9. Ya Allah, bukalah bagi ku pintu-pintu syurga dan tutupkan bagi ku pintu-pintu neraka. Berilah kemampuan kepada ku untuk membaca ayat-ayat suci Al-Quran.
10. Ya Allah, bantulah aku untuk mengerjakan puasa dan ibadah malamnya.Jauhkanlah aku daripada dosa-dosanya dan berilah aku zikir untuk mengingatiMu secara berterusan.

No comments:

Post a Comment